
 1

Copyright © 2008 The New York Times Company 
This document, either in whole or in part,  may NOT be copied, reproduced, republished, uploaded,  

posted, transmitted, or distributed in any way, except that you may download  
one copy of it on any single computer for your personal, non-commercial home use only,  

provided you keep intact this copyright notice. 

Notice: Copyright violators may be prosecuted to the full extent of  the law. 
 
 

April 20, 2008  
New York Times 

Message Machine: Behind Analysts, the Pentagon’s Hidden Hand 
By DAVID BARSTOW 

 
In the summer of  2005, the Bush administration confronted a fresh wave of  criticism over Guantánamo Bay. The detention center had just 

been branded “the gulag of  our times” by Amnesty International, there were new allegations of  abuse from United Nations human rights 
experts and calls were mounting for its closure. 

 
The administration’s communications experts responded swiftly. Early one Friday morning, they put a group of  retired military officers on 

one of  the jets normally used by Vice President Dick Cheney and flew them to Cuba for a carefully orchestrated tour of  Guantánamo. 
 
To the public, these men are members of  a familiar fraternity, presented tens of  thousands of  times on television and radio as “military 

analysts” whose long service has equipped them to give authoritative and unfettered judgments about the most pressing issues of  the post-Sept. 
11 world. 

 
Hidden behind that appearance of  objectivity, though, is a Pentagon information apparatus that has used those analysts in a campaign to 

generate favorable news coverage of  the administration’s wartime performance, an examination by The New York Times has found. 
 
The effort, which began with the buildup to the Iraq war and continues to this day, has sought to exploit ideological and military allegiances, 

and also a powerful financial dynamic: Most of  the analysts have ties to military contractors vested in the very war policies they are asked to 
assess on air. 

 
Those business relationships are hardly ever disclosed to the viewers, and sometimes not even to the networks themselves. But collectively, 

the men on the plane and several dozen other military analysts represent more than 150 military contractors either as lobbyists, senior executives, 
board members or consultants. The companies include defense heavyweights, but also scores of  smaller companies, all part of  a vast assemblage 
of  contractors scrambling for hundreds of  billions in military business generated by the administration’s war on terror. It is a furious 
competition, one in which inside information and easy access to senior officials are highly prized. 

 
Records and interviews show how the Bush administration has used its control over access and information in an effort to transform the 

analysts into a kind of  media Trojan horse — an instrument intended to shape terrorism coverage from inside the major TV and radio networks. 
 
Analysts have been wooed in hundreds of  private briefings with senior military leaders, including officials with significant influence over 

contracting and budget matters, records show. They have been taken on tours of  Iraq and given access to classified intelligence. They have been 
briefed by officials from the White House, State Department and Justice Department, including Mr. Cheney, Alberto R. Gonzales and Stephen J. 
Hadley. 

 
In turn, members of  this group have echoed administration talking points, sometimes even when they suspected the information was false or 

inflated. Some analysts acknowledge they suppressed doubts because they feared jeopardizing their access. 
 
A few expressed regret for participating in what they regarded as an effort to dupe the American public with propaganda dressed as 

independent military analysis. 
 
“It was them saying, ‘We need to stick our hands up your back and move your mouth for you,’ ” Robert S. Bevelacqua, a retired Green Beret 

and former Fox News analyst, said. 
 
Kenneth Allard, a former NBC military analyst who has taught information warfare at the National Defense University, said the campaign 

amounted to a sophisticated information operation. “This was a coherent, active policy,” he said. 
 
As conditions in Iraq deteriorated, Mr. Allard recalled, he saw a yawning gap between what analysts were told in private briefings and what 

subsequent inquiries and books later revealed. 
 
“Night and day,” Mr. Allard said, “I felt we’d been hosed.” 
 
The Pentagon defended its relationship with military analysts, saying they had been given only factual information about the war. “The intent 

and purpose of  this is nothing other than an earnest attempt to inform the American people,” Bryan Whitman, a Pentagon spokesman, said. 



 2

 
It was, Mr. Whitman added, “a bit incredible” to think retired military officers could be “wound up” and turned into “puppets of  the 

Defense Department.” 
 
Many analysts strongly denied that they had either been co-opted or had allowed outside business interests to affect their on-air comments, 

and some have used their platforms to criticize the conduct of  the war. Several, like Jeffrey D. McCausland, a CBS military analyst and defense 
industry lobbyist, said they kept their networks informed of  their outside work and recused themselves from coverage that touched on business 
interests. 

 
“I’m not here representing the administration,” Dr. McCausland said. 
 
Some network officials, meanwhile, acknowledged only a limited understanding of  their analysts’ interactions with the administration. They 

said that while they were sensitive to potential conflicts of  interest, they did not hold their analysts to the same ethical standards as their news 
employees regarding outside financial interests. The onus is on their analysts to disclose conflicts, they said. And whatever the contributions of  
military analysts, they also noted the many network journalists who have covered the war for years in all its complexity. 

 
Five years into the Iraq war, most details of  the architecture and execution of  the Pentagon’s campaign have never been disclosed. But The 

Times successfully sued the Defense Department to gain access to 8,000 pages of  e-mail messages, transcripts and records describing years of  
private briefings, trips to Iraq and Guantánamo and an extensive Pentagon talking points operation. 

 
These records reveal a symbiotic relationship where the usual dividing lines between government and journalism have been obliterated. 
 
Internal Pentagon documents repeatedly refer to the military analysts as “message force multipliers” or “surrogates” who could be counted 

on to deliver administration “themes and messages” to millions of  Americans “in the form of  their own opinions.” 
 
Though many analysts are paid network consultants, making $500 to $1,000 per appearance, in Pentagon meetings they sometimes spoke as 

if  they were operating behind enemy lines, interviews and transcripts show. Some offered the Pentagon tips on how to outmaneuver the 
networks, or as one analyst put it to Donald H. Rumsfeld, then the defense secretary, “the Chris Matthewses and the Wolf  Blitzers of  the 
world.” Some warned of  planned stories or sent the Pentagon copies of  their correspondence with network news executives. Many — although 
certainly not all — faithfully echoed talking points intended to counter critics. 

 
“Good work,” Thomas G. McInerney, a retired Air Force general, consultant and Fox News analyst, wrote to the Pentagon after receiving 

fresh talking points in late 2006. “We will use it.” 
 
Again and again, records show, the administration has enlisted analysts as a rapid reaction force to rebut what it viewed as critical news 

coverage, some of  it by the networks’ own Pentagon correspondents. For example, when news articles revealed that troops in Iraq were dying 
because of  inadequate body armor, a senior Pentagon official wrote to his colleagues: “I think our analysts — properly armed — can push back 
in that arena.” 

 
The documents released by the Pentagon do not show any quid pro quo between commentary and contracts. But some analysts said they 

had used the special access as a marketing and networking opportunity or as a window into future business possibilities. 
 
John C. Garrett is a retired Army colonel and unpaid analyst for Fox News TV and radio. He is also a lobbyist at Patton Boggs who helps 

firms win Pentagon contracts, including in Iraq. In promotional materials, he states that as a military analyst he “is privy to weekly access and 
briefings with the secretary of  defense, chairman of  the Joint Chiefs of  Staff  and other high level policy makers in the administration.” One 
client told investors that Mr. Garrett’s special access and decades of  experience helped him “to know in advance — and in detail — how best to 
meet the needs” of  the Defense Department and other agencies. 

 
In interviews Mr. Garrett said there was an inevitable overlap between his dual roles. He said he had gotten “information you just otherwise 

would not get,” from the briefings and three Pentagon-sponsored trips to Iraq. He also acknowledged using this access and information to 
identify opportunities for clients. “You can’t help but look for that,” he said, adding, “If  you know a capability that would fill a niche or need, you 
try to fill it. “That’s good for everybody.” 

 
At the same time, in e-mail messages to the Pentagon, Mr. Garrett displayed an eagerness to be supportive with his television and radio 

commentary. “Please let me know if  you have any specific points you want covered or that you would prefer to downplay,” he wrote in January 
2007, before President Bush went on TV to describe the surge strategy in Iraq. 

 
Conversely, the administration has demonstrated that there is a price for sustained criticism, many analysts said. “You’ll lose all access,” Dr. 

McCausland said. 
 
With a majority of  Americans calling the war a mistake despite all administration attempts to sway public opinion, the Pentagon has focused 

in the last couple of  years on cultivating in particular military analysts frequently seen and heard in conservative news outlets, records and 
interviews show. 

 
Some of  these analysts were on the mission to Cuba on June 24, 2005 — the first of  six such Guantánamo trips — which was designed to 

mobilize analysts against the growing perception of  Guantánamo as an international symbol of  inhumane treatment. On the flight to Cuba, for 



 3

much of  the day at Guantánamo and on the flight home that night, Pentagon officials briefed the 10 or so analysts on their key messages — 
how much had been spent improving the facility, the abuse endured by guards, the extensive rights afforded detainees. 

 
The results came quickly. The analysts went on TV and radio, decrying Amnesty International, criticizing calls to close the facility and 

asserting that all detainees were treated humanely. 
 
“The impressions that you’re getting from the media and from the various pronouncements being made by people who have not been here 

in my opinion are totally false,” Donald W. Shepperd, a retired Air Force general, reported live on CNN by phone from Guantánamo that same 
afternoon. 

 
The next morning, Montgomery Meigs, a retired Army general and NBC analyst, appeared on “Today.” “There’s been over $100 million of  

new construction,” he reported. “The place is very professionally run.” 
 
Within days, transcripts of  the analysts’ appearances were circulated to senior White House and Pentagon officials, cited as evidence of  

progress in the battle for hearts and minds at home. 
 
Charting the Campaign 
 
By early 2002, detailed planning for a possible Iraq invasion was under way, yet an obstacle loomed. Many Americans, polls showed, were 

uneasy about invading a country with no clear connection to the Sept. 11 attacks. Pentagon and White House officials believed the military 
analysts could play a crucial role in helping overcome this resistance. 

 
Torie Clarke, the former public relations executive who oversaw the Pentagon’s dealings with the analysts as assistant secretary of  defense for 

public affairs, had come to her job with distinct ideas about achieving what she called “information dominance.” In a spin-saturated news 
culture, she argued, opinion is swayed most by voices perceived as authoritative and utterly independent. 

 
And so even before Sept. 11, she built a system within the Pentagon to recruit “key influentials” — movers and shakers from all walks who 

with the proper ministrations might be counted on to generate support for Mr. Rumsfeld’s priorities. 
 
In the months after Sept. 11, as every network rushed to retain its own all-star squad of  retired military officers, Ms. Clarke and her staff  

sensed a new opportunity. To Ms. Clarke’s team, the military analysts were the ultimate “key influential” — authoritative, most of  them 
decorated war heroes, all reaching mass audiences. 

 
The analysts, they noticed, often got more airtime than network reporters, and they were not merely explaining the capabilities of  Apache 

helicopters. They were framing how viewers ought to interpret events. What is more, while the analysts were in the news media, they were not of  
the news media. They were military men, many of  them ideologically in sync with the administration’s neoconservative brain trust, many of  
them important players in a military industry anticipating large budget increases to pay for an Iraq war. 

 
Even analysts with no defense industry ties, and no fondness for the administration, were reluctant to be critical of  military leaders, many of  

whom were friends. “It is very hard for me to criticize the United States Army,” said William L. Nash, a retired Army general and ABC analyst. 
“It is my life.” 

 
Other administrations had made sporadic, small-scale attempts to build relationships with the occasional military analyst. But these were 

trifling compared with what Ms. Clarke’s team had in mind. Don Meyer, an aide to Ms. Clarke, said a strategic decision was made in 2002 to 
make the analysts the main focus of  the public relations push to construct a case for war. Journalists were secondary. “We didn’t want to rely on 
them to be our primary vehicle to get information out,” Mr. Meyer said. 

 
The Pentagon’s regular press office would be kept separate from the military analysts. The analysts would instead be catered to by a small 

group of  political appointees, with the point person being Brent T. Krueger, another senior aide to Ms. Clarke. The decision recalled other 
administration tactics that subverted traditional journalism. Federal agencies, for example, have paid columnists to write favorably about the 
administration. They have distributed to local TV stations hundreds of  fake news segments with fawning accounts of  administration 
accomplishments. The Pentagon itself  has made covert payments to Iraqi newspapers to publish coalition propaganda. 

 
Rather than complain about the “media filter,” each of  these techniques simply converted the filter into an amplifier. This time, Mr. Krueger 

said, the military analysts would in effect be “writing the op-ed” for the war. 
 
Assembling the Team 
 
From the start, interviews show, the White House took a keen interest in which analysts had been identified by the Pentagon, requesting lists 

of  potential recruits, and suggesting names. Ms. Clarke’s team wrote summaries describing their backgrounds, business affiliations and where 
they stood on the war. 

 
“Rumsfeld ultimately cleared off  on all invitees,” said Mr. Krueger, who left the Pentagon in 2004. (Through a spokesman, Mr. Rumsfeld 

declined to comment for this article.) 
 



 4

Over time, the Pentagon recruited more than 75 retired officers, although some participated only briefly or sporadically. The largest 
contingent was affiliated with Fox News, followed by NBC and CNN, the other networks with 24-hour cable outlets. But analysts from CBS and 
ABC were included, too. Some recruits, though not on any network payroll, were influential in other ways — either because they were sought 
out by radio hosts, or because they often published op-ed articles or were quoted in magazines, Web sites and newspapers. At least nine of  them 
have written op-ed articles for The Times. 

 
The group was heavily represented by men involved in the business of  helping companies win military contracts. Several held senior 

positions with contractors that gave them direct responsibility for winning new Pentagon business. James Marks, a retired Army general and 
analyst for CNN from 2004 to 2007, pursued military and intelligence contracts as a senior executive with McNeil Technologies. Still others held 
board positions with military firms that gave them responsibility for government business. General McInerney, the Fox analyst, for example, sits 
on the boards of  several military contractors, including Nortel Government Solutions, a supplier of  communication networks. 

 
Several were defense industry lobbyists, such as Dr. McCausland, who works at Buchanan Ingersoll & Rooney, a major lobbying firm where 

he is director of  a national security team that represents several military contractors. “We offer clients access to key decision makers,” Dr. 
McCausland’s team promised on the firm’s Web site. 

 
Dr. McCausland was not the only analyst making this pledge. Another was Joseph W. Ralston, a retired Air Force general. Soon after signing 

on with CBS, General Ralston was named vice chairman of  the Cohen Group, a consulting firm headed by a former defense secretary, William 
Cohen, himself  now a “world affairs” analyst for CNN. “The Cohen Group knows that getting to ‘yes’ in the aerospace and defense market — 
whether in the United States or abroad — requires that companies have a thorough, up-to-date understanding of  the thinking of  government 
decision makers,” the company tells prospective clients on its Web site. 

 
There were also ideological ties. 
 
Two of  NBC’s most prominent analysts, Barry R. McCaffrey and the late Wayne A. Downing, were on the advisory board of  the Committee 

for the Liberation of  Iraq, an advocacy group created with White House encouragement in 2002 to help make the case for ousting Saddam 
Hussein. Both men also had their own consulting firms and sat on the boards of  major military contractors. 

 
Many also shared with Mr. Bush’s national security team a belief  that pessimistic war coverage broke the nation’s will to win in Vietnam, and 

there was a mutual resolve not to let that happen with this war. 
 
This was a major theme, for example, with Paul E. Vallely, a Fox News analyst from 2001 to 2007. A retired Army general who had 

specialized in psychological warfare, Mr. Vallely co-authored a paper in 1980 that accused American news organizations of  failing to defend the 
nation from “enemy” propaganda during Vietnam. 

 
“We lost the war — not because we were outfought, but because we were out Psyoped,” he wrote. He urged a radically new approach to 

psychological operations in future wars — taking aim at not just foreign adversaries but domestic audiences, too. He called his approach 
“MindWar” — using network TV and radio to “strengthen our national will to victory.” 

 
The Selling of  the War 
 
From their earliest sessions with the military analysts, Mr. Rumsfeld and his aides spoke as if  they were all part of  the same team. 
 
In interviews, participants described a powerfully seductive environment — the uniformed escorts to Mr. Rumsfeld’s private conference 

room, the best government china laid out, the embossed name cards, the blizzard of  PowerPoints, the solicitations of  advice and counsel, the 
appeals to duty and country, the warm thank you notes from the secretary himself. 

 
“Oh, you have no idea,” Mr. Allard said, describing the effect. “You’re back. They listen to you. They listen to what you say on TV.” It was, he 

said, “psyops on steroids” — a nuanced exercise in influence through flattery and proximity. “It’s not like it’s, ‘We’ll pay you $500 to get our story 
out,’ ” he said. “It’s more subtle.” 

 
The access came with a condition. Participants were instructed not to quote their briefers directly or otherwise describe their contacts with 

the Pentagon. 
 
In the fall and winter leading up to the invasion, the Pentagon armed its analysts with talking points portraying Iraq as an urgent threat. The 

basic case became a familiar mantra: Iraq possessed chemical and biological weapons, was developing nuclear weapons, and might one day slip 
some to Al Qaeda; an invasion would be a relatively quick and inexpensive “war of  liberation.” 

 
At the Pentagon, members of  Ms. Clarke’s staff  marveled at the way the analysts seamlessly incorporated material from talking points and 

briefings as if  it was their own. 
 
“You could see that they were messaging,” Mr. Krueger said. “You could see they were taking verbatim what the secretary was saying or what 

the technical specialists were saying. And they were saying it over and over and over.” Some days, he added, “We were able to click on every 
single station and every one of  our folks were up there delivering our message. You’d look at them and say, ‘This is working.’ ” 

 



 5

On April 12, 2003, with major combat almost over, Mr. Rumsfeld drafted a memorandum to Ms. Clarke. “Let’s think about having some of  
the folks who did such a good job as talking heads in after this thing is over,” he wrote. 

 
By summer, though, the first signs of  the insurgency had emerged. Reports from journalists based in Baghdad were increasingly suffused 

with the imagery of  mayhem. 
 
The Pentagon did not have to search far for a counterweight. 
 
It was time, an internal Pentagon strategy memorandum urged, to “re-energize surrogates and message-force multipliers,” starting with the 

military analysts. 
 
The memorandum led to a proposal to take analysts on a tour of  Iraq in September 2003, timed to help overcome the sticker shock from 

Mr. Bush’s request for $87 billion in emergency war financing. 
 
The group included four analysts from Fox News, one each from CNN and ABC, and several research-group luminaries whose opinion 

articles appear regularly in the nation’s op-ed pages. 
 
The trip invitation promised a look at “the real situation on the ground in Iraq.” 
 
The situation, as described in scores of  books, was deteriorating. L. Paul Bremer III, then the American viceroy in Iraq, wrote in his memoir, 

“My Year in Iraq,” that he had privately warned the White House that the United States had “about half  the number of  soldiers we needed 
here.” 

 
“We’re up against a growing and sophisticated threat,” Mr. Bremer recalled telling the president during a private White House dinner. 
 
That dinner took place on Sept. 24, while the analysts were touring Iraq. 
 
Yet these harsh realities were elided, or flatly contradicted, during the official presentations for the analysts, records show. The itinerary, 

scripted to the minute, featured brief  visits to a model school, a few refurbished government buildings, a center for women’s rights, a mass grave 
and even the gardens of  Babylon. 

 
Mostly the analysts attended briefings. These sessions, records show, spooled out an alternative narrative, depicting an Iraq bursting with 

political and economic energy, its security forces blossoming. On the crucial question of  troop levels, the briefings echoed the White House line: 
No reinforcements were needed. The “growing and sophisticated threat” described by Mr. Bremer was instead depicted as degraded, isolated 
and on the run. 

 
“We’re winning,” a briefing document proclaimed. 
 
One trip participant, General Nash of  ABC, said some briefings were so clearly “artificial” that he joked to another group member that they 

were on “the George Romney memorial trip to Iraq,” a reference to Mr. Romney’s infamous claim that American officials had “brainwashed” 
him into supporting the Vietnam War during a tour there in 1965, while he was governor of  Michigan. 

 
But if  the trip pounded the message of  progress, it also represented a business opportunity: direct access to the most senior civilian and 

military leaders in Iraq and Kuwait, including many with a say in how the president’s $87 billion would be spent. It also was a chance to gather 
inside information about the most pressing needs confronting the American mission: the acute shortages of  “up-armored” Humvees; the 
billions to be spent building military bases; the urgent need for interpreters; and the ambitious plans to train Iraq’s security forces. 

 
Information and access of  this nature had undeniable value for trip participants like William V. Cowan and Carlton A. Sherwood. 
 
Mr. Cowan, a Fox analyst and retired Marine colonel, was the chief  executive of  a new military firm, the wvc3 Group. Mr. Sherwood was its 

executive vice president. At the time, the company was seeking contracts worth tens of  millions to supply body armor and counterintelligence 
services in Iraq. In addition, wvc3 Group had a written agreement to use its influence and connections to help tribal leaders in Al Anbar 
Province win reconstruction contracts from the coalition. 

 
“Those sheiks wanted access to the C.P.A.,” Mr. Cowan recalled in an interview, referring to the Coalition Provisional Authority. 
 
Mr. Cowan said he pleaded their cause during the trip. “I tried to push hard with some of  Bremer’s people to engage these people of  Al 

Anbar,” he said. 
 
Back in Washington, Pentagon officials kept a nervous eye on how the trip translated on the airwaves. Uncomfortable facts had bubbled up 

during the trip. One briefer, for example, mentioned that the Army was resorting to packing inadequately armored Humvees with sandbags and 
Kevlar blankets. Descriptions of  the Iraqi security forces were withering. “They can’t shoot, but then again, they don’t,” one officer told them, 
according to one participant’s notes. 

 
“I saw immediately in 2003 that things were going south,” General Vallely, one of  the Fox analysts on the trip, recalled in an interview with 

The Times. 



 6

 
The Pentagon, though, need not have worried. 
 
“You can’t believe the progress,” General Vallely told Alan Colmes of  Fox News upon his return. He predicted the insurgency would be 

“down to a few numbers” within months. 
 
“We could not be more excited, more pleased,” Mr. Cowan told Greta Van Susteren of  Fox News. There was barely a word about armor 

shortages or corrupt Iraqi security forces. And on the key strategic question of  the moment — whether to send more troops — the analysts 
were unanimous. 

 
“I am so much against adding more troops,” General Shepperd said on CNN. 
 
Access and Influence 
 
Inside the Pentagon and at the White House, the trip was viewed as a masterpiece in the management of  perceptions, not least because it 

gave fuel to complaints that “mainstream” journalists were ignoring the good news in Iraq. 
 
“We’re hitting a home run on this trip,” a senior Pentagon official wrote in an e-mail message to Richard B. Myers and Peter Pace, then 

chairman and vice chairman of  the Joint Chiefs of  Staff. 
 
Its success only intensified the Pentagon’s campaign. The pace of  briefings accelerated. More trips were organized. Eventually the effort 

involved officials from Washington to Baghdad to Kabul to Guantánamo and back to Tampa, Fla., the headquarters of  United States Central 
Command. 

 
The scale reflected strong support from the top. When officials in Iraq were slow to organize another trip for analysts, a Pentagon official 

fired off  an e-mail message warning that the trips “have the highest levels of  visibility” at the White House and urging them to get moving 
before Lawrence Di Rita, one of  Mr. Rumsfeld’s closest aides, “picks up the phone and starts calling the 4-stars.” 

 
Mr. Di Rita, no longer at the Defense Department, said in an interview that a “conscious decision” was made to rely on the military analysts 

to counteract “the increasingly negative view of  the war” coming from journalists in Iraq. The analysts, he said, generally had “a more supportive 
view” of  the administration and the war, and the combination of  their TV platforms and military cachet made them ideal for rebutting critical 
coverage of  issues like troop morale, treatment of  detainees, inadequate equipment or poorly trained Iraqi security forces. “On those issues, they 
were more likely to be seen as credible spokesmen,” he said. 

 
For analysts with military industry ties, the attention brought access to a widening circle of  influential officials beyond the contacts they had 

accumulated over the course of  their careers. 
 
Charles T. Nash, a Fox military analyst and retired Navy captain, is a consultant who helps small companies break into the military market. 

Suddenly, he had entree to a host of  senior military leaders, many of  whom he had never met. It was, he said, like being embedded with the 
Pentagon leadership. “You start to recognize what’s most important to them,” he said, adding, “There’s nothing like seeing stuff  firsthand.” 

 
Some Pentagon officials said they were well aware that some analysts viewed their special access as a business advantage. “Of  course we 

realized that,” Mr. Krueger said. “We weren’t naïve about that.” 
 
They also understood the financial relationship between the networks and their analysts. Many analysts were being paid by the “hit,” the 

number of  times they appeared on TV. The more an analyst could boast of  fresh inside information from high-level Pentagon “sources,” the 
more hits he could expect. The more hits, the greater his potential influence in the military marketplace, where several analysts prominently 
advertised their network roles. 

 
“They have taken lobbying and the search for contracts to a far higher level,” Mr. Krueger said. “This has been highly honed.” 
 
Mr. Di Rita, though, said it never occurred to him that analysts might use their access to curry favor. Nor, he said, did the Pentagon try to 

exploit this dynamic. “That’s not something that ever crossed my mind,” he said. In any event, he argued, the analysts and the networks were the 
ones responsible for any ethical complications. “We assume they know where the lines are,” he said. 

 
The analysts met personally with Mr. Rumsfeld at least 18 times, records show, but that was just the beginning. They had dozens more 

sessions with the most senior members of  his brain trust and access to officials responsible for managing the billions being spent in Iraq. Other 
groups of  “key influentials” had meetings, but not nearly as often as the analysts. 

 
An internal memorandum in 2005 helped explain why. The memorandum, written by a Pentagon official who had accompanied analysts to 

Iraq, said that based on her observations during the trip, the analysts “are having a greater impact” on network coverage of  the military. “They 
have now become the go-to guys not only on breaking stories, but they influence the views on issues,” she wrote. 

 
Other branches of  the administration also began to make use of  the analysts. Mr. Gonzales, then the attorney general, met with them soon 

after news leaked that the government was wiretapping terrorism suspects in the United States without warrants, Pentagon records show. When 
David H. Petraeus was appointed the commanding general in Iraq in January 2007, one of  his early acts was to meet with the analysts. 



 7

 
“We knew we had extraordinary access,” said Timur J. Eads, a retired Army lieutenant colonel and Fox analyst who is vice president of  

government relations for Blackbird Technologies, a fast-growing military contractor. 
 
Like several other analysts, Mr. Eads said he had at times held his tongue on television for fear that “some four-star could call up and say, ‘Kill 

that contract.’ ” For example, he believed Pentagon officials misled the analysts about the progress of  Iraq’s security forces. “I know a snow job 
when I see one,” he said. He did not share this on TV. 

 
“Human nature,” he explained, though he noted other instances when he was critical. 
 
Some analysts said that even before the war started, they privately had questions about the justification for the invasion, but were careful not 

to express them on air. 
 
Mr. Bevelacqua, then a Fox analyst, was among those invited to a briefing in early 2003 about Iraq’s purported stockpiles of  illicit weapons. 

He recalled asking the briefer whether the United States had “smoking gun” proof. 
 
“ ‘We don’t have any hard evidence,’ ” Mr. Bevelacqua recalled the briefer replying. He said he and other analysts were alarmed by this 

concession. “We are looking at ourselves saying, ‘What are we doing?’ ” 
 
Another analyst, Robert L. Maginnis, a retired Army lieutenant colonel who works in the Pentagon for a military contractor, attended the 

same briefing and recalled feeling “very disappointed” after being shown satellite photographs purporting to show bunkers associated with a 
hidden weapons program. Mr. Maginnis said he concluded that the analysts were being “manipulated” to convey a false sense of  certainty about 
the evidence of  the weapons. Yet he and Mr. Bevelacqua and the other analysts who attended the briefing did not share any misgivings with the 
American public. 

 
Mr. Bevelacqua and another Fox analyst, Mr. Cowan, had formed the wvc3 Group, and hoped to win military and national security contracts. 
 
“There’s no way I was going to go down that road and get completely torn apart,” Mr. Bevelacqua said. “You’re talking about fighting a huge 

machine.” 
 
Some e-mail messages between the Pentagon and the analysts reveal an implicit trade of  privileged access for favorable coverage. Robert H. 

Scales Jr., a retired Army general and analyst for Fox News and National Public Radio whose consulting company advises several military firms 
on weapons and tactics used in Iraq, wanted the Pentagon to approve high-level briefings for him inside Iraq in 2006. 

 
“Recall the stuff  I did after my last visit,” he wrote. “I will do the same this time.” 
 
Pentagon Keeps Tabs 
 
As it happened, the analysts’ news media appearances were being closely monitored. The Pentagon paid a private contractor, Omnitec 

Solutions, hundreds of  thousands of  dollars to scour databases for any trace of  the analysts, be it a segment on “The O’Reilly Factor” or an 
interview with The Daily Inter Lake in Montana, circulation 20,000. 

 
Omnitec evaluated their appearances using the same tools as corporate branding experts. One report, assessing the impact of  several trips to 

Iraq in 2005, offered example after example of  analysts echoing Pentagon themes on all the networks. 
 
“Commentary from all three Iraq trips was extremely positive over all,” the report concluded. 
 
In interviews, several analysts reacted with dismay when told they were described as reliable “surrogates” in Pentagon documents. And some 

asserted that their Pentagon sessions were, as David L. Grange, a retired Army general and CNN analyst put it, “just upfront information,” while 
others pointed out, accurately, that they did not always agree with the administration or each other. “None of  us drink the Kool-Aid,” General 
Scales said. 

 
Likewise, several also denied using their special access for business gain. “Not related at all,” General Shepperd said, pointing out that many 

in the Pentagon held CNN “in the lowest esteem.” 
 
Still, even the mildest of  criticism could draw a challenge. Several analysts told of  fielding telephone calls from displeased defense officials 

only minutes after being on the air. 
 
On Aug. 3, 2005, 14 marines died in Iraq. That day, Mr. Cowan, who said he had grown increasingly uncomfortable with the “twisted version 

of  reality” being pushed on analysts in briefings, called the Pentagon to give “a heads-up” that some of  his comments on Fox “may not all be 
friendly,” Pentagon records show. Mr. Rumsfeld’s senior aides quickly arranged a private briefing for him, yet when he told Bill O’Reilly that the 
United States was “not on a good glide path right now” in Iraq, the repercussions were swift. 

 
Mr. Cowan said he was “precipitously fired from the analysts group” for this appearance. The Pentagon, he wrote in an e-mail message, 

“simply didn’t like the fact that I wasn’t carrying their water.” The next day James T. Conway, then director of  operations for the Joint Chiefs, 



 8

presided over another conference call with analysts. He urged them, a transcript shows, not to let the marines’ deaths further erode support for 
the war. 

 
“The strategic target remains our population,” General Conway said. “We can lose people day in and day out, but they’re never going to beat 

our military. What they can and will do if  they can is strip away our support. And you guys can help us not let that happen.” 
 
“General, I just made that point on the air,” an analyst replied. 
 
“Let’s work it together, guys,” General Conway urged. 
 
The Generals’ Revolt 
 
The full dimensions of  this mutual embrace were perhaps never clearer than in April 2006, after several of  Mr. Rumsfeld’s former generals 

— none of  them network military analysts — went public with devastating critiques of  his wartime performance. Some called for his 
resignation. 

 
On Friday, April 14, with what came to be called the “Generals’ Revolt” dominating headlines, Mr. Rumsfeld instructed aides to summon 

military analysts to a meeting with him early the next week, records show. When an aide urged a short delay to “give our big guys on the West 
Coast a little more time to buy a ticket and get here,” Mr. Rumsfeld’s office insisted that “the boss” wanted the meeting fast “for impact on the 
current story.” 

 
That same day, Pentagon officials helped two Fox analysts, General McInerney and General Vallely, write an opinion article for The Wall 

Street Journal defending Mr. Rumsfeld. 
 
“Starting to write it now,” General Vallely wrote to the Pentagon that afternoon. “Any input for the article,” he added a little later, “will be 

much appreciated.” Mr. Rumsfeld’s office quickly forwarded talking points and statistics to rebut the notion of  a spreading revolt. 
 
“Vallely is going to use the numbers,” a Pentagon official reported that afternoon. 
 
The standard secrecy notwithstanding, plans for this session leaked, producing a front-page story in The Times that Sunday. In damage-

control mode, Pentagon officials scrambled to present the meeting as routine and directed that communications with analysts be kept “very 
formal,” records show. “This is very, very sensitive now,” a Pentagon official warned subordinates. 

 
On Tuesday, April 18, some 17 analysts assembled at the Pentagon with Mr. Rumsfeld and General Pace, then the chairman of  the Joint 

Chiefs. 
 
A transcript of  that session, never before disclosed, shows a shared determination to marginalize war critics and revive public support for the 

war. 
 
“I’m an old intel guy,” said one analyst. (The transcript omits speakers’ names.) “And I can sum all of  this up, unfortunately, with one word. 

That is Psyops. Now most people may hear that and they think, ‘Oh my God, they’re trying to brainwash.’ ” 
 
“What are you, some kind of  a nut?” Mr. Rumsfeld cut in, drawing laughter. “You don’t believe in the Constitution?” 
 
There was little discussion about the actual criticism pouring forth from Mr. Rumsfeld’s former generals. Analysts argued that opposition to 

the war was rooted in perceptions fed by the news media, not reality. The administration’s overall war strategy, they counseled, was “brilliant” and 
“very successful.” 

 
“Frankly,” one participant said, “from a military point of  view, the penalty, 2,400 brave Americans whom we lost, 3,000 in an hour and 15 

minutes, is relative.” 
 
An analyst said at another point: “This is a wider war. And whether we have democracy in Iraq or not, it doesn’t mean a tinker’s damn if  we 

end up with the result we want, which is a regime over there that’s not a threat to us.” 
 
“Yeah,” Mr. Rumsfeld said, taking notes. 
 
But winning or not, they bluntly warned, the administration was in grave political danger so long as most Americans viewed Iraq as a lost 

cause. “America hates a loser,” one analyst said. 
 
Much of  the session was devoted to ways that Mr. Rumsfeld could reverse the “political tide.” One analyst urged Mr. Rumsfeld to “just crush 

these people,” and assured him that “most of  the gentlemen at the table” would enthusiastically support him if  he did. 
 
“You are the leader,” the analyst told Mr. Rumsfeld. “You are our guy.” 
 
At another point, an analyst made a suggestion: “In one of  your speeches you ought to say, ‘Everybody stop for a minute and imagine an 

Iraq ruled by Zarqawi.’ And then you just go down the list and say, ‘All right, we’ve got oil, money, sovereignty, access to the geographic center of  



 9

gravity of  the Middle East, blah, blah, blah.’ If  you can just paint a mental picture for Joe America to say, ‘Oh my God, I can’t imagine a world 
like that.’ ” 

 
Even as they assured Mr. Rumsfeld that they stood ready to help in this public relations offensive, the analysts sought guidance on what they 

should cite as the next “milestone” that would, as one analyst put it, “keep the American people focused on the idea that we’re moving forward 
to a positive end.” They placed particular emphasis on the growing confrontation with Iran. 

 
“When you said ‘long war,’ you changed the psyche of  the American people to expect this to be a generational event,” an analyst said. “And 

again, I’m not trying to tell you how to do your job...” 
 
“Get in line,” Mr. Rumsfeld interjected. 
 
The meeting ended and Mr. Rumsfeld, appearing pleased and relaxed, took the entire group into a small study and showed off  treasured 

keepsakes from his life, several analysts recalled. 
 
Soon after, analysts hit the airwaves. The Omnitec monitoring reports, circulated to more than 80 officials, confirmed that analysts repeated 

many of  the Pentagon’s talking points: that Mr. Rumsfeld consulted “frequently and sufficiently” with his generals; that he was not “overly 
concerned” with the criticisms; that the meeting focused “on more important topics at hand,” including the next milestone in Iraq, the 
formation of  a new government. 

 
Days later, Mr. Rumsfeld wrote a memorandum distilling their collective guidance into bullet points. Two were underlined: 
 
“Focus on the Global War on Terror — not simply Iraq. The wider war — the long war.” 
 
“Link Iraq to Iran. Iran is the concern. If  we fail in Iraq or Afghanistan, it will help Iran.” 
 
But if  Mr. Rumsfeld found the session instructive, at least one participant, General Nash, the ABC analyst, was repulsed. 
 
“I walked away from that session having total disrespect for my fellow commentators, with perhaps one or two exceptions,” he said. 
 
View From the Networks 
 
Two weeks ago General Petraeus took time out from testifying before Congress about Iraq for a conference call with military analysts. 
 
Mr. Garrett, the Fox analyst and Patton Boggs lobbyist, said he told General Petraeus during the call to “keep up the great work.” 
 
“Hey,” Mr. Garrett said in an interview, “anything we can do to help.” 
 
For the moment, though, because of  heavy election coverage and general war fatigue, military analysts are not getting nearly as much TV 

time, and the networks have trimmed their rosters of  analysts. The conference call with General Petraeus, for example, produced little in the way 
of  immediate coverage. 

 
Still, almost weekly the Pentagon continues to conduct briefings with selected military analysts. Many analysts said network officials were only 

dimly aware of  these interactions. The networks, they said, have little grasp of  how often they meet with senior officials, or what is discussed. 
 
“I don’t think NBC was even aware we were participating,” said Rick Francona, a longtime military analyst for the network. 
 
Some networks publish biographies on their Web sites that describe their analysts’ military backgrounds and, in some cases, give at least 

limited information about their business ties. But many analysts also said the networks asked few questions about their outside business interests, 
the nature of  their work or the potential for that work to create conflicts of  interest. “None of  that ever happened,” said Mr. Allard, an NBC 
analyst until 2006. 

 
“The worst conflict of  interest was no interest.” 
 
Mr. Allard and other analysts said their network handlers also raised no objections when the Defense Department began paying their 

commercial airfare for Pentagon-sponsored trips to Iraq — a clear ethical violation for most news organizations. 
 
CBS News declined to comment on what it knew about its military analysts’ business affiliations or what steps it took to guard against 

potential conflicts. 
 
NBC News also declined to discuss its procedures for hiring and monitoring military analysts. The network issued a short statement: “We 

have clear policies in place to assure that the people who appear on our air have been appropriately vetted and that nothing in their profile would 
lead to even a perception of  a conflict of  interest.” 

 



 10

Jeffrey W. Schneider, a spokesman for ABC, said that while the network’s military consultants were not held to the same ethical rules as its 
full-time journalists, they were expected to keep the network informed about any outside business entanglements. “We make it clear to them we 
expect them to keep us closely apprised,” he said. 

 
A spokeswoman for Fox News said executives “refused to participate” in this article. 
 
CNN requires its military analysts to disclose in writing all outside sources of  income. But like the other networks, it does not provide its 

military analysts with the kind of  written, specific ethical guidelines it gives its full-time employees for avoiding real or apparent conflicts of  
interest. 

 
Yet even where controls exist, they have sometimes proven porous. 
 
CNN, for example, said it was unaware for nearly three years that one of  its main military analysts, General Marks, was deeply involved in the 

business of  seeking government contracts, including contracts related to Iraq. 
 
General Marks was hired by CNN in 2004, about the time he took a management position at McNeil Technologies, where his job was to 

pursue military and intelligence contracts. As required, General Marks disclosed that he received income from McNeil Technologies. But the 
disclosure form did not require him to describe what his job entailed, and CNN acknowledges it failed to do additional vetting. 

 
“We did not ask Mr. Marks the follow-up questions we should have,” CNN said in a written statement. 
 
In an interview, General Marks said it was no secret at CNN that his job at McNeil Technologies was about winning contracts. “I mean, 

that’s what McNeil does,” he said. 
 
CNN, however, said it did not know the nature of  McNeil’s military business or what General Marks did for the company. If  he was bidding 

on Pentagon contracts, CNN said, that should have disqualified him from being a military analyst for the network. But in the summer and fall of  
2006, even as he was regularly asked to comment on conditions in Iraq, General Marks was working intensively on bidding for a $4.6 billion 
contract to provide thousands of  translators to United States forces in Iraq. In fact, General Marks was made president of  the McNeil spin-off  
that won the huge contract in December 2006. 

 
General Marks said his work on the contract did not affect his commentary on CNN. “I’ve got zero challenge separating myself  from a 

business interest,” he said. 
 
But CNN said it had no idea about his role in the contract until July 2007, when it reviewed his most recent disclosure form, submitted 

months earlier, and finally made inquiries about his new job. 
 
“We saw the extent of  his dealings and determined at that time we should end our relationship with him,” CNN said. 
 
======================================================================== 
End of  Document 

 
 



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize false
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo true
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile (None)
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /Description <<
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /FRA <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /PTB <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


